Zmiany w umowach zawartych w ramach Tarczy Antykryzysowej

Print Drukuj

Dnia 01.07.2021 r. została opublikowana Ustawa z dnia 24 czerwca 2021 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U.2021.1192).


Na podstawie art. 9, 10 i 11 tej ustawy z mocy prawa ulegają zmianie umowy zawarte przed wejściem w życie Ustawy, zatem nie jest wymagane zawarcie aneksów w tym zakresie. Zgodnie z zapisami ustawy powiatowy urząd pracy informuje strony umowy o zaistniałych zmianach przez ogłoszenie na tablicy informacyjnej w siedzibie urzędu oraz w postaci elektronicznej z wykorzystaniem strony internetowej urzędu.

 

Od kiedy obowiązuje zmiana:

  • zmiany dotyczą wszystkich umów zawartych od dnia 01.04.2021 r.

Jakich umów dotyczą zmiany:

  • dofinansowania części kosztów wynagrodzeń pracowników – art.15zzb ustawy COVID - 19
  • dofinansowania części kosztów prowadzenia działalności gospodarczej dla przedsiębiorców będących osobą fizyczną niezatrudniającą pracowników – art. 15zzc ustawy COVID – 19
  • jednorazowych pożyczek na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej mikroprzedsiębiorcy – art. 15 zzd ustawy COVID – 19
  • jednorazowych pożyczek na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej lub statutowej organizacji pozarządowej lub podmiotowi o których mowa
    w art. 3 ust 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie – art. 15 zzda ustawy COVID – 19
  • dofinansowania części kosztów wynagrodzeń pracowników organizacji pozarządowych lub podmiotów pożytku publicznego – art.15zze ustawy COVID - 19
  • dofinansowania części kosztów wynagrodzeń pracowników kościelnej osoby prawnej – art.15zze2 ustawy COVID - 19
  • dotacji na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej – art.15 zze4 ustawy COVID – 19


Jakie zmiany zostały wprowadzone:

  1. W przypadku kiedy nastąpi obowiązek zwrotu przyznanych środków Starosta wzywa do zwrotu wypłaconej kwoty w terminie 30 dni od dnia doręczenia wezwania.
  2. W przypadku gdy zwrot nie został dokonany w terminie 30 dni, nalicza się odsetki ustawowe.
  3. Starosta z urzędu albo na wniosek może:
    • umorzyć w całości albo w części należności z tytułu zwrotu;
    • odroczyć terminy spłaty należności z tytułu zwrotu;
    • rozłożyć na raty spłatę należności z tytułu zwrotu.
  4. W przypadku gdy wysokość kwoty zwrotu jest równa lub wyższa niż 1500 zł, starosta wydaje decyzję, o której mowa w pkt 3, po uzyskaniu pozytywnej opinii właściwego wojewody.
  5. Do spraw, o których mowa w pkt 3, stosuje się przepisy ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
  6. Starosta może upoważnić dyrektora powiatowego urzędu pracy do dokonywania czynności, o których mowa w pkt 3.
  7. W sprawach, o których mowa w pkt 3, organem wyższego stopnia jest samorządowe kolegium odwoławcze.
  8. Zwrotu nie dochodzi się, jeżeli kwota należna do zwrotu nie przekracza, określonych na dzień dokonania rozliczenia, najniższych kosztów doręczenia w obrocie krajowym przesyłki poleconej za potwierdzeniem odbioru przez operatora wyznaczonego w rozumieniu art. 3 pkt 13 ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe. Kwota ta jest zaliczana w koszty Funduszu Pracy.
Informacje o publikacji dokumentu