Zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców od 1 czerwca 2025 r. - Powiatowy Urząd Pracy w Lubinie
Z dniem 1 czerwca 2025 r. wchodzi w życie Ustawa o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. z 2025 r., poz. 621) określająca warunki powierzania pracy cudzoziemcom w Polsce. Nowe przepisy porządkują dotychczasowe regulacje, upraszczają procedury oraz wzmacniają nadzór nad legalnością zatrudnienia. Zmiany mają na celu zwiększenie przejrzystości, bezpieczeństwa oraz dostosowanie rynku pracy do aktualnych potrzeb gospodarczych. Informujemy, że od 1 czerwca 2025 r., zgodnie z ww. ustawą, obowiązek uzyskania informacji starosty zostaje zniesiony. Od 1 czerwca 2025 r. urząd pracy może przyjąć ofertę pracy w celu uzyskania informacji starosty jedynie w sytuacji, gdy dostarczenia takiego dokumentu wymaga postępowanie o udzielenie zezwolenia na pracę wszczęte przed 1 czerwca 2025 r. W takim przypadku do zgłoszenia oferty pracy należy dołączyć oraz dokument potwierdzający, że sprawa wydania zezwolenia na pracę została wszczęta przed 1 czerwca 2025 r., np. kopię wezwania od wojewody do dostarczenia brakującej informacji starosty lub potwierdzenie złożenia wniosku o wydanie zezwolenia na pracę przed 1 czerwca 2025 r.
Oświadczenia o powierzeniu wykonywania pracy:
Polski podmiot powierzający pracę cudzoziemcowi składa za pomocą systemu teleinformatycznego, o którym mowa w art. 26 ust. 1 pkt 7 lit. b ustawy z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia, oświadczenie o powierzeniu pracy cudzoziemcowi, jeżeli:
1) cudzoziemiec jest obywatelem państwa określonego w przepisach wydanych na podstawie art. 3 ust. 8 pkt 1 oraz
2) cudzoziemiec będzie wykonywał pracę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz
3) cudzoziemiec będzie wykonywał pracę poza zakresem działalności określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 45 ust. 2, oraz
4) powierzenie pracy cudzoziemcowi nie będzie dotyczyło przypadków, o których mowa w art. 2 pkt 9 lit. c–e, oraz
5) okres wykonywania pracy określony w oświadczeniu o powierzeniu pracy cudzoziemcowi nie będzie dłuższy niż24 miesiące, oraz
6) dzień rozpoczęcia pracy wskazany w złożonym oświadczeniu o powierzeniu pracy cudzoziemcowi nastąpi nie później niż 6 miesięcy od dnia złożenia tego oświadczenia.
Oświadczenie o powierzeniu pracy cudzoziemcowi niespełniające powyższych warunków pozostawia się bez rozpoznania.
Pracodawca, którego oświadczenie zostanie wpisane do ewidencji, pisemnie powiadamia
urząd, który wpisał oświadczenie do ewidencji o:
podjęciu pracy przez cudzoziemca w terminie 7 dni od dnia rozpoczęcia pracy;
niepodjęciu pracy przez cudzoziemca w terminie 14 dni od daty rozpoczęcia pracy określonego w ewidencji oświadczeń;
wcześniejszym zakończeniu pracy przez cudzoziemca lub o tym, że cudzoziemiec pracy nie podejmie (definitywnie).
Wpis nowego oświadczenia o powierzeniu pracy cudzoziemcowi do ewidencji oświadczeń nie jest wymagany, jeżeli:
- nastąpiła zmiana siedziby, miejsca stałego pobytu, stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, nazwy lub formy prawnej polskiego podmiotu powierzającego pracę cudzoziemcowi lub pracodawcy użytkownika;
- nastąpiło przejście zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę;
- zwiększono wymiar czasu pracy lub liczbę godzin pracy w tygodniu lub miesiącu określone w oświadczeniu o powierzeniu pracy cudzoziemcowi nie więcej niż do pełnego wymiaru czasu pracy;
- nastąpiła zmiana nazwy stanowiska pracy bez zmiany zakresu obowiązków cudzoziemca.
Ważne:
Starosta odmawia wpisu oświadczenia do ewidencji oświadczeń, jeżeli:
1. wysokość wynagrodzenia cudzoziemca będzie niższa niż:
a) wysokość wynagrodzenia pracowników wykonujących pracę porównywalnego rodzaju lub na porównywalnym stanowisku oraz
b) wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę, o którym mowa w przepisach o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, lub
2. oświadczenie o powierzeniu pracy cudzoziemcowi zawiera nieprawdziwe dane osobowe lub fałszywe informacje lub polski podmiot powierzający pracę cudzoziemcowi dołączył do tego oświadczenia dokumenty zawierające takie dane, lub
3. został prawomocnie ukarany za wykroczenie określone w art. 84 ust. 3–5, lub
4. w ciągu 2 lat od prawomocnego ukarania za wykroczenie, o którym mowa w art. 84 ust. 1, został ponownie prawomocnie ukarany za czyn określony w tym przepisie, lub
5. został prawomocnie skazany za przestępstwo, o którym mowa w art. 218–221 lub art. 225 § 2 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny (Dz. U. z 2025 r. poz. 383), lub
6. został prawomocnie skazany za przestępstwo, o którym mowa w art. 270, art. 271, art. 272, art. 273 lub art. 275 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny, lub
7. został prawomocnie skazany za przestępstwo, o którym mowa w art. 189a ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny, lub skazany w innym państwie za przestępstwo, o którym mowa w Protokole o zapobieganiu, zwalczaniu oraz karaniu za handel ludźmi, w szczególności kobietami i dziećmi, uzupełniającym Konwencję Narodów Zjednoczonych przeciwko międzynarodowej przestępczości zorganizowanej, przyjętym przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 15 listopada 2000 r. (Dz. U. z 2005 r. poz. 160), lub
8. nie dopełnia obowiązków wynikających z art. 17 ust. 4 lub 5, lub
9. nie dopełnia obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, Fundusz Emerytur Pomostowych oraz Fundusz Solidarnościowy albo nie dopełnia obowiązku opłacania składek na ubezpieczenie społeczne rolników, z wyjątkiem przypadków, gdy uzyskał przewidziane prawem odroczenie terminu płatności lub rozłożenie na raty należności z tytułu składek lub gdy wysokość nieopłaconej składki nie przekracza kwoty kosztów upomnienia w postępowaniu egzekucyjnym, lub
10. nie dopełnia obowiązku zgłoszenia do ubezpieczenia społecznego pracowników lub innych osób objętych obowiązkowym ubezpieczeniem społecznym albo nie zgłasza do ubezpieczenia społecznego rolników pomocników rolnika w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników, lub
11. zalega z uiszczeniem podatków, z wyjątkiem przypadków, gdy uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie, rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu, lub
12. nie posiada środków finansowych ani źródeł dochodu niezbędnych do pokrycia zobowiązań wynikających z powierzenia pracy cudzoziemcowi, lub
13. nie prowadzi działalności uzasadniającej powierzenie pracy danemu cudzoziemcowi w danym okresie, w tym ma zawieszone wykonywanie działalności gospodarczej, został wykreślony z właściwego rejestru lub jego działalność jest w stanie likwidacji, lub
14. został ustanowiony lub działa w celu ułatwiania cudzoziemcom wjazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub osoba fizyczna będąca polskim podmiotem powierzającym pracę cudzoziemcowi albo działająca w imieniu podmiotu powierzającego pracę cudzoziemcowi została co najmniej dwukrotnie prawomocnie ukarana za wykroczenie, o którym mowa w art. 84 ust. 10, w okresie 12 miesięcy poprzedzających datę złożenia oświadczenia o powierzeniu pracy cudzoziemcowi, lub
15. w danym roku kalendarzowym nastąpiło przekroczenie obowiązującego limitu oświadczeń o powierzeniu pracy cudzoziemcowi, o którym mowa w ust. 2
cudzoziemiec:
1. nie spełnia wymagań kwalifikacyjnych i innych warunków wykonywania pracy w zawodzie regulowanym, w przypadku gdy wniosek dotyczy zezwolenia na pracę w tym zawodzie lub
2. został prawomocnie skazany za przestępstwo określone w art. 270, art. 271, art. 272, art. 273 lub art. 275 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny, lub
3. jest osobą, której dane zostały umieszczone w wykazie cudzoziemców, których pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest niepożądany, o którym mowa w art. 434 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach, i obowiązuje wpis tych danych do wykazu
w danym roku została przekroczona maksymalna liczba zezwoleń na pracę określona w przepisach wydanych na podstawie ust. 5, lub
4. powierzenie pracy cudzoziemcowi spowoduje przekroczenie limitu zatrudnienia cudzoziemców przez polski podmiot powierzający pracę cudzoziemcowi, określonego w przepisach wydanych na podstawie ust. 7, lub
5. wymagają tego zobowiązania wynikające z postanowień ratyfikowanych umów międzynarodowych obowiązujących Rzeczpospolitą Polską, lub
6. z okoliczności sprawy wynika, że pracę cudzoziemcowi powierzyłby podmiot, który nie jest agencją pracy tymczasowej działającą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zgodnie z obowiązującymi przepisami, a praca byłaby wykonywana na rzecz osoby trzeciej, lub
7. pracodawca użytkownik lub podmiot, do którego cudzoziemiec jest delegowany, nie prowadzi działalności uzasadniającej powierzenie pracy danemu cudzoziemcowi w danym okresie, w tym ma zawieszoną działalność gospodarczą został wykreślony z właściwego rejestru lub jego działalność jest w okresie likwidacji, lub
8. z informacji posiadanych przez organ rozpatrujący wniosek o wydanie zezwolenia na pracę wynika, że prawdopodobnym celem uzyskania zezwolenia na pracę jest pozorne powierzenie pracy cudzoziemcowi lub że cudzoziemiec nie będzie wykonywał pracy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na warunkach określonych w tym zezwoleniu, lub
9. w okresie 2 lat poprzedzających dzień złożenia wniosku o wydanie zezwolenia na pracę cudzoziemiec, który posiadał zezwolenie na pracę lub oświadczenie o powierzeniu pracy cudzoziemcowi i wjechał na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w celu wykonywania pracy, nie wykonywał pracy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, chyba że niewykonywanie pracy wynikało z uzasadnionych przyczyn, lub
10. z informacji przekazanych przez instytucje kontrolne wynika, że w okresie 24 miesięcy poprzedzających złożenie wniosku o wydanie zezwolenia na pracę podmiot powierzający pracę cudzoziemcowi udaremniał lub utrudniał przeprowadzenie kontroli legalności powierzenia pracy cudzoziemcom i wykonywania pracy przez cudzoziemców.
Zezwolenia na pracę sezonową:
Zezwolenie na pracę sezonową wydaje się, jeżeli:
1) podmiotem powierzającym pracę cudzoziemcowi jest polski podmiot powierzający pracę cudzoziemcowi;
2) wysokość wynagrodzenia, która będzie określona w umowie z cudzoziemcem, nie będzie niższa od wynagrodzenia pracowników wykonujących w tym samym wymiarze czasu pracę porównywalnego rodzaju lub na porównywalnym stanowisku;
3)praca będzie wykonywana przez cudzoziemca w zakresie działalności określonych w przepisach wydanych na podstawie ust. 2;
4) praca będzie wykonywana przez cudzoziemca w okresie nieprzekraczającym 9 miesięcy w roku kalendarzowym.
Zmiana lub wydanie nowego zezwolenia na pracę sezonową nie są wymagane, jeżeli:
1)polski podmiot powierzający pracę cudzoziemcowi i cudzoziemiec zawarli umowę o pracę zamiast umowy cywilnoprawnej albo umowę o pomocy przy zbiorach zamiast innej umowy cywilnoprawnej;
2) polski podmiot powierzający pracę cudzoziemcowi i cudzoziemiec zawarli umowę inną niż wskazana w zezwoleniu na pracę sezonową umowa o pomocy przy zbiorach;
3) zaistniały okoliczności, o których mowa w art. 56 ust. 1 ustawy
4) zwiększono wymiar czasu pracy lub liczbę godzin pracy w tygodniu lub miesiącu, określone w zezwoleniu na pracę sezonową, nie więcej niż do pełnego wymiaru czasu pracy, a w przypadku umowy cywilnoprawnej – do 299 godzin miesięcznie, przy jednoczesnym proporcjonalnym zwiększeniu wynagrodzenia.
Od 1 czerwca 2025 r. wnioski o wydanie zezwolenia na pracę sezonową oraz oświadczenia o powierzeniu pracy cudzoziemcowi, a także dokumenty dotyczące powyższych spraw, składa się wyłącznie za pomocą systemu teleinformatycznego portal praca.gov.pl.
Informacje dotyczące agencji zatrudnienia
Prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie pośrednictwa pracy oraz pracy tymczasowej na rzecz cudzoziemców, od których wymagane jest posiadanie zezwolenia na pracę lub oświadczenia o powierzeniu pracy cudzoziemcowi, o których mowa w art. 6 ustawy z dnia 20 marca 2025 r. o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jest możliwe po 2 latach od wpisu do rejestru agencji zatrudnienia i świadczeniu usługi, o której mowa w ust. 2 pkt 1 lub 2 ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia – art. 305 ust. 3 (Dz.U.2025.620). Prowadzenie w/w działalności jest możliwe po uzyskaniu zmiany wpisu w rejestrze agencji zatrudnienia.
Podmioty wpisane do rejestru agencji zatrudnienia, świadczące usługę, o której mowa w art. 305 ust. 3, przed dniem wejścia w życie ustawy:
1) nie podlegają warunkowi, o którym mowa w art. 305 ust. 3;
2) składają wniosek o zmianę wpisu, o którym mowa w art. 313 ust. 2, w terminie 3 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy w celu kontynuowania świadczenia usługi, o której mowa w art. 305 ust. 3, do tego wniosku nie dołączają oświadczenia, o którym mowa w art. 313 ust. 3 pkt 1;
3) nie podlegają przepisom dotyczącym obligatoryjnego ponownego sprawdzenia przez marszałka województwa warunków prowadzenia agencji zatrudnienia, o których mowa w art. 307, w związku ze złożeniem wniosku o zmianę wpisu w rejestrze agencji zatrudnienia
Najważniejsze zmiany w sprawie tytułów pobytowych nieuprawniających do pracy
Dodatkowo poza wizami cel wydania: 01 oraz 20, do pracy na podstawie oświadczenia lub
zezwolenia na pracę, nie będą uprawniać wizy cel wydania: 02, 11, 14, 23, wizy wydane w celu
tranzytu oraz wizy wydane przez inne państwo obszaru Schengen.
Aktualności

Informacja o wstrzymaniu naborów
Wstrzymujemy nabory

Zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców od 1 czerwca 2025 r.
Informacja dotycząca zmian w zatrudnieniu cudzoziemców, które wejdą od 1 czerwca 2025 roku.

Zdobądź pracę dzięki stażom i szkoleniom zawodowym
Zachęcamy do wzięcia udziału w projekcie „Dyplom i co dalej? Absolwenci z niepełnosprawnościami na rynku pracy”.

Dotacje na szkolenia, kursy, studia podyplomowe
Informacja o możliwości uzyskania dotacji na szkolenie, kursy i studia podyplomowe.

Ogólnopolskie badanie ankietowe wśród klientów Powiatowych Urzędów Pracy
Informacja dla klientów Powiatowych Urzędów Pracy dot. badania ankietowego.

Wstrzymanie naboru wniosków
Informacja o wstrzymaniu naboru wniosków na formy wsparcia.

Zmiany w zakresie zgłaszania ofert pracy
Informacja o zmianach w zakresie zgłaszania ofert pracy.

Nowe przepisy już od 1 czerwca 2025 r.
Informacja o nowych regulacjach prawnych.

Ważna informacja dla instytucji szkoleniowych
W dniu 20 marca 2025 r. Sejm uchwalił ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia, która wprowadza ważne zmiany dla instytucji szkoleniowych.

Porozumienie o współpracy – korzyści dla mieszkańców miasta i powiatu lubińskiego
Powiat lubiński wraz z Powiatowym Urzędem Pracy podpisali porozumienie o współpracy z Agencją Rozwoju Regionalnego ARLEG.

Program "aktywizacji zawodowej bezrobotnych zamieszkujących na wsi"

Program "aktywizacji zawodowej bezrobotnych z niskimi kwalifikacjami (nieposiadających świadectwa dojrzałości) lub bezrobotnych bez kwalifikacji zawodowych"

Program "aktywizacji zawodowej bezrobotnych do 30 roku życia"

Projekt „Aktywizacja osób bezrobotnych, zwłaszcza tych znajdujących się w szczególnej sytuacji na rynku pracy oraz osób młodych w powiecie lubińskim”

Projekt „Aktywizacja osób bezrobotnych, zwłaszcza tych znajdujących się w szczególnej sytuacji na rynku pracy oraz osób młodych w powiecie lubińskim” w ramach programu Fundusze Europejskie dla Dolnego Śląska 2021-2027

Program aktywizacji zawodowej bezrobotnych do 30 roku życia

Program aktywizacji zawodowej bezrobotnych na terenach, na których w 2024 r. miały miejsce klęski żywiołowe

Program aktywizacji zawodowej bezrobotnych zamieszkujących na wsi

Program aktywizacji zawodowej bezrobotnych do 30 roku życia
